Waar je ook kijkt je ziet het vaak genoeg voorbij komen …. ÉÉN PLUS ÉÉN GRATIS… soms zelfs TWÉÉ PLUS TWÉÉ en heel zelden ÉÉN PLUS TWÉÉ gratis … wat een gods wonder is dat?
Ze geven de spullen gewoon gratis weg .. hoe kan dat.
Nou ik kan u zeggen, daar gaat een hele commercie achter.
Stel iets kost in de winkel vijf euro en na een paar weken is dat product opeens één plus één gratis, gewoon omdat we er vanaf moeten.. zegt zo’n bedrijf dan. Wel ik kan u melden, als iets een VERKOOPprijs van vijf euro heeft dan heeft het misschien een inkoopprijs van één euro tot twee vijftig, reken uit uw winst, elke keer dat dat specifieke product verkocht wordt vangen ze dus ongeveer 2,50 , nou dan kunnen ze na al die weken winst vangen heus wel eens één product zogenaamd gratis geven, hebben ze alsnog winst. Let u eens op als de landelijke drogisterij bij ons 2 stuks op het dorp, weer eens stunten met Shampoo, of Tandpasta één plus één gratis, ik kijk er niet raar van op dat ze dat NU op dit moment ook zo aanbieden.
Natuurlijk het is voor de consument leuk om zo’n aanbieding te zien, maar verkoop het gewoon voor een lager bedrag. Of ben ik nu de gekke klant? En denkt nooit iemand er zo over?
Sowieso is de commercie helemaal gek geworden, vooral als we de feesttijden in gaan, Pasen, Pinksteren, Valentijnsdag, Carnaval, Halloween, Sint, Kerst en Oud & Nieuw, en ik zal nog wel een paar dagen vergeten, voor elke feestdag zijn er weer zogenaamd speciale artikelen te vinden.
Neem even het aanstaande Pasen, de eieren worden dubbel zo duur en krijgen opeens een fabrieks geschilderd kleurtje … leuk want dat pel je er direct weer af, en met een beetje geluk of juist pech zit het kleurtje ook heel onbewust aan het ei geplakt, Oeps er zat een gaatje in de schil van het eitje.
Een normaal bakje eier salade kost wat zal het zijn, tussen de één euro en één vijftig, met Pasen vermenigvuldigd dit zich met twee en betaal je makkelijk drie euro voor dit soort ongein.
Zo kan ik nog tich voorbeelden erbij halen, maar toch …. we blijven het kopen, dus de fabrikant blijft het maken en de supermarkt blijft het verkopen, of eerder andersom, de klant koopt het, de supermarkt ziet dat het verkoopt en koopt het weer en meer in bij de fabrikant en die maakt daardoor ook meer van die … zooi? Troep? ,, of zijn het gewoon leuke artikelen die nu eenmaal bij die tijd van het jaar horen? Ik denk dat iedereen hier zijn eigen gedachtegang en mening over heeft. Dat het geld kost dat is wel duidelijk.
Een heel recent voorbeeld zijn de mondkapjes, sommige winkeliers zagen dat de kapjes goed verkocht werden en gingen hun voorraad tien keer over de kop doen in de prijs, ook zag je markthandelaren die hun kraam verlenen voor het verkoop van vage des infectie middeltjes.
Overal valt geld aan te verdienen want overal is wel weer een klant voor, zolang je het maar op de juiste plek verkoopt aan de juiste klanten.
Een leuke opdracht voor uzelf.
Loopt u de komende dagen nou eens de lokale drogisterij in en kijkt u eens naar de 1+1 of 2+2 gratis artikelen, en denkt u eens na, zou dit product echt voor dat bedrag verkocht worden, zo ja, hoeveel winst zal de verkopende partij hebben aan dit product? Mondwater voor 10 euro, nu opeens 2e halve prijs … tuurlijk…